Hvilke faktorer førte Moods of Norway fra eventyrlig suksess til fiasko?
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg merkenavnet og klesprodusenten Moods Of
Norway og deres reise fra eventyrlig suksess til konkurs høsten 2017. Det er
nettopp også dette problemstillingen vi har utarbeidet forteller;
Hvilke faktorer førte Moods of Norway fra eventyrlig suksess til fiasko?
For å besvare denne problemstillingen har vi belyst interne undersøkelsesområder
vi mener kan ha hatt en medførende grunn til konkursen. Innad i disse områdene
har vi ved hjelp av ulike relevante teorier forsøkt å belyse situasjonen MoN har
vært i de siste årene for å forstå hvorfor utfallet ble som det ble. For å avgrense
oppgaven har vi valgt å fokusere på interne faktorer i MoN som førte til konkurs.
Vi har ikke tatt høyde for ekstern påvirkning.
Oppgaven er delt inn i ulike hoveddeler.
I del en av oppgaven ser vi nærmere på trender i den norske retail bransjen. Vi ser
først på hvordan retail bransjen med fokus på bekledningsbutikker utvikles i
Norge før vi ser på økende bruk av e-handel og digitale trender som er i sterk
vekst både i Norge og i verden.
I del fire tar vi for oss et metode kapittel. Her forteller vi hvilket design vi har
benyttet oss av i oppgaven og både hvilke sekundær og primærkilder vi skal
bruke, samt hvorfor vi har valgt akkurat dette designet og fremgangsmåten.
I neste del har vi analysert dybdeintervjuene og identifisert fire faktorer vi mener
var utslagsgivende for Moods of Norway i reisen fra suksess til fiasko. Disse
faktorene har vi så formulert inn i 4 undersøkelsesområder som vi har redegjort
for nærmere ved å benytte oss av ulike teorier og artikler for å belyse hvorfor vi
mener de valgte områdene er svært relevante.
I den siste delen av oppgaven vil vi først oppsummere hovedessensen i
undersøkelsesområdene før vi videre kommer med noen generelle anbefalinger til
andre bedrifter i samme bransje. Disse anbefalingene har vi gjennom vårt arbeid med oppgaven kommet frem til av egne refleksjoner. Sist men ikke minst har vi
svart på vår problemstilling med endelig konklusjon.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018