dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar for seg hva en spesifikk bedrifts samfunnsansvar har
å si for forbrukernes lojalitet. Vi har valgt å ta for oss skomerket TOMS. Følgende
problemstilling er formulert for oppgaven:
«Hva har samfunnsansvar å si for TOMS lojalitet?»
For å besvare oppgavens problemstilling gjennomførte vi en kvantitativ
undersøkelse. I undersøkelsen ønsket vi å se på to aspekter av atferdsmessig
lojalitet, og delte derfor opp analyseformålet i følgende undersøkelsesspørsmål:
1. Hvordan påvirker de uavhengige variablene vareprat, og hvilken forskjell
utgjør samfunnsansvar? (US1)
2. Hvordan påvirker de uavhengige variablene kjøpsintensjon, og hvilken
forskjell utgjør samfunnsansvar? (US2)
Vi tok utgangspunkt i en tidligere forskningsmodell, og justerte den etter vår
problemstilling. For å gjennomføre den kvantitative undersøkelsen benyttet oss av
en spørreundersøkelse for å samle inn data. Undersøkelsesdesignet har en kausal
tilnærming, og vi benyttet oss av et bekvemmelighetsutvalg. For å kvalitetssikre
variablene, gjennomførte vi en faktoranalyse. Analysen ga oss en optimalisert
forskningsmodell som vi anvendte videre i oppgaven.
Videre gjennomførte vi en korrelasjonsanalyse og flere regresjonsanalyser for å
svare på undersøkelsesspørsmålene. Resultatene fra analysene ble først rapportert,
og de forskjellige funnene ble drøftet videre. For å besvare det første
undersøkelsesspørsmålet (US1) gjennomførte vi to multiple regresjonsanalyser,
og fant ut at samfunnsansvar har en positiv påvirkning på vareprat. Vi
gjennomførte tilsvarende to multiple regresjonsanalyser for å svare på det andre
undersøkelsesspørsmålet (US2), og fant ut at samfunnsansvar hadde en negativ
påvirkning på respondentenes kjøpsintensjoner.
Videre drøfter vi rundt funnene fra disse analysene og konkluderer med at
samfunnsansvar både har positive og negative påvirkninger på lojalitet. Vi har
kommer frem til flere interessante funn, som danner et grunnlag for svært
interessant videre forskning. | nb_NO |