Viktigheten av relasjonsbygging
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571925Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I bacheloroppgaven vår i Salgsledelse og Personlig salg BTH 3203 har vi valgt å
undersøke temaet relasjonsbygging nærmere, og viktigheten av å skape en god
relasjon med kunder. Bachelorbedriften vår, Vecora AS er et markedsføringsbyrå.
Problemstillingen vi ønsker å besvare for vår bedrift er “Hvordan vurderer
bedrifter viktigheten av relasjonen mellom bedriften og Vecora? Samsvarer dette
med Vecora sin forretningsidé?”.
Med utgangspunkt i den valgte problemstillingen har vi benyttet relevant teori og
gjennomført tre dybdeintervjuer, samt utviklet og sendt ut en spørreundersøkelse.
I de gjennomførte dybdeintervjuene har vi prøvd å finne ut av hvordan Vecora og
kundene til bedriften reflekterer rundt temaet relasjonsbygging, og om det finnes
noen likhetstrekk. Gjennom spørreundersøkelsen har vi prøvd å avdekke hva
kundene til Vecora og andre generelle bedrifter legger vekt på og ønsker i en
relasjon. Vi har til slutt analysert funnene både i dybdeintervjuene og i
spørreundersøkelsen for å kunne si noe om hvordan dagens situasjon er i Vecora.
Oppgaven vår starter med en grundig teoretisk forankring, hvor vi har valgt
undertemaer vi hevder er viktige når man undersøker hovedtemaet vårt. Her har vi
tatt med deltemaer som lojalitet, tillit, kunderelasjoner, relasjonsverdi,
relasjonsstrategi og relasjonsstyrker. Vi har også benyttet oss av modeller vi
anser som relevante. Etter teoridelen kommer metodedelen hvor vi har valgt å
benytte oss av både kvalitative og kvantitative undersøkelser. Dette vil gi oss
mulighet til å kunne svare på vår problemstilling.
I undersøkelsene vi gjennomførte fant vi ut at det er flere signifikante
sammenhenger mellom teori og bedriftens nåværende situasjon. Svarene i
dybdeintervjuene samsvarer til dels med teorien. Før vi startet å skrive
bacheloroppgaven hadde vi lite kunnskap om Vecora. Vi har derfor vært nødt til å sette oss grundig inn i situasjonen bedriften står overfor og gjennomføre gode
undersøkelser gjennom grundig datainnsamling. Det største forbedringspotensialet
til Vecora ligger i kundeoppfølging og nytteverdien av bruken av en fast
kontaktperson.
Videre vil vi anbefale Vecora å tildele kundene en fast kontaktperson, utvikle
spesifikke tiltak for relasjonsbygging og lage rutiner for kundeoppfølging. En mer
detaljert konklusjon og anbefalingene er skrevet avslutningsvis under den
avsluttende drøftelsen i oppgaven.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2018