Linjelederens nye hverdag
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571829Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Temaet for denne studien er HR-transformasjonen i Forsvaret og hvordan den har påvirket linjelederes hverdag ved Luftforsvarets skolesenter. Målet med oppgaven er å beskrive de krav som stilles i rollen, den kontrollen linjelederne opplever å ha og avslutningsvis den støtten de opplever å få.
Studien er forankret i kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden som er benyttet, er fokusgruppeintervjuer. Bakgrunnen for en slik undersøkelsesmetodikk er for å skape diskusjon og erfaringsoverføring blant linjelederne med den hensikt å øke kunnskapsdelingen.
Hovedfunnet i studien viser at linjelederne opplever et gap mellom de krav som stilles i rollen og den kompetansen de besitter innenfor HR-området. Denne kombinasjonen medfører negativ belastning. Samtidig er kollegastøtte et sentralt funn i studien. Kollegastøtte viser seg å være svært viktig for kunnskaps- og erfaringsdeling blant linjelederne. Støtten fra kollegaer kan tolkes å være en slags buffer for manglende formell opplæring.
Bachelorstudien gir grunnlag for å konkludere at dersom kombinasjonen høye krav og lav kontroll fortsetter i like stor grad, kan det medføre risiko hos enkeltindivider samtidig som det er en risiko for organisasjonens gjennomføringskraft. Basert på studien anbefales Luftforsvarets skolesenter å iverksette lokale tiltak for å forbedre situasjonen hos linjelederne, og da spesielt rettet mot opplæring og erfaringsdeling.
Et sentralt spørsmål til ettertanke er hvorvidt mennesket fortsatt er Forsvarets viktigste ressurs.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2018