Sølvrev : Digital posisjonering i B2B-markedet
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467170Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Bacheloroppgaven er et resultat av kurset Bedriftsutvikling for små og
mellomstore bedrifter. I besvarelsen har vi tatt for oss markedsføringsbyrået
Sølvrev og formulert følgende problemstilling:
• Hvordan kan Sølvrev skape en sterkere posisjon i B2B markedet med bruk
av digital markedsføring?
Sølvrev har et sterkt kjerneprodukt i form av video, men mangler synlighet i
digitale kanaler. Konsekvensen er at de ikke blir funnet i søk, gir et dårlig digitalt
førsteinntrykk og mister potensielle kunder. Vi ønsket derfor å belyse dette
problemet og presentere en løsning.
Vi starter med å utlede en problemstilling ved å forklare bedriften og markedet.
Videre blir det tatt utgangspunkt i teoretisk forankring for å begrunne viktigheten
av et digitalt salgskonsept, samt kartlegge nåværende kundereise for Sølvrev sine
kunder. Deretter brukes det en kombinasjon av teori og sekundærdata for å få
innsikt i hvordan digital markedsføring kan anvendes. For å få en dypere
forståelse for tema og situasjonen til Sølvrev gjennomfører vi intervjuer med
eksperter og ledelsen i Sølvrev. Vi sammenligner deretter Sølvrevs kunnskap og
erfaring om digital markedsføring opp mot teori og ekspertuttalelser for å finne
gapet mellom faktisk og optimal situasjon. Ut fra dette anbefales det en
overordnet strategi, samt konkrete tiltak vi ser på som nødvendige å implementere
i kundereisen.
Det viktigste funnet er at implementering av mange små tiltak kan endre
kundereisen og vesentlig forbedre det digitale salgskonseptet. Resultatet ved å
utbedre den digitale kundereisen vil være at arbeidskraft som i dag anvendes til
prospektering og kaldt salg kan omrokeres til andre områder som inngår i det nye
B2B-konseptet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2017