Akseleratorprogrammer : brobygger mellom gründervirksomheter og de etablerte virksomhetene
Abstract
Det er et økende fokus på innovasjon i Norge, der nye gründervirksomheter er en
viktig kilde. Gründervirksomheter benytter ofte ny teknologi og er videre med på
å utvikle nye spennende forretningsmodeller (Kohler, 2016). Akseleratorprogram
er en nysatsing som fokuserer på økt entreprenørskap og prøver å hjelpe
gründervirksomhetene med inngangsbarrieren i det norske markedet. Dette ga oss
følgende problemstillinger;
1) Hva er akseleratorprogrammer?
2) Hvorfor ønsker norske gründervirksomheter å delta i slike programmer?
3) Hva er suksessfaktorene for et vellykket akseleratorprogram i Norge?
Innledningsvis forklarer vi problemstilling, med formål og begrunnelse. Videre
ser vi på teorikapittelet, der vi presenterer og forklarer relevant teori for oppgaven.
Kohler (2016) sammen med Goldstein og Lehmann (2015) sine teorier går igjen
som viktig sekundærdata. Teoriene omhandler akseleratorprogrammer, med fokus
på prosessen, kritiske suksessfaktorer og mulige utfall av et akseleratorprogram.
Videre har vi sett på metodedelen, der vi velger den beste metodikken for å
besvare vår problemstilling. For å besvare vår problemstilling på best mulig måte,
valgte vi å benytte en kvalitativ metode med et eksplorativt design.
Intervjuobjektene var to av de største akseleratorene i Norge og fem
gründervirksomheter som har deltatt i akseleratorprogrammet til akselerator x.
I den neste delen har vi sett på empiri og satt det opp mot teorien. Funnene i
empiri belyste viktigheten av nettverk for gründervirksomhetene i et
akseleratorprogram. Der alle fem nevnte nettverk som hovedgrunnen for
deltagelse, og en kritisk suksessfaktor for et vellykket akseleratorprogram.
Gründervirksomhetene belyste også læring som en kritisk suksessfaktor. Videre
analyserte vi funnene opp mot teorien, for å se om de samsvarte. Der igjen
nettverk visste seg å bli sentralt.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2017