Hvordan kan expert as dra nytte av sosiale medier for å styrke sine kunderelasjoner?
Abstract
I dag er sosiale medier en stor del av mange menneskers hverdag i forhold til tidligere.
Teknologien er i stadig utvikling og nye former for medier dukker opp. Aldri før, har
kundene hatt så stor forbrukermakt ved å bruke sosiale medier som et verktøy for å
kunne uttrykke sine meninger og gi tilbakemeldinger til bedriftene.
Med så mange kommentarer og tilbakemeldinger, er det viktig at bedriften overvåker
bruken av de sosiale mediene og bruker digitale verktøy som er skapt for akkurat dette.
Verktøyene vil gi bedriften en mulighet til kunne å delta i samtalene, evt. bevise at man
tar kritikken på alvor og at man er villig til å forbedre seg. Det å lære av å lytte til sine
kunder og endre seg etter markedets behov, er en god strategi for å få et bedre
omdømme og sterkere kunderelasjoner.
Den nye teknologien gjør det enklere å ta vare på og utvikle eksisterende og nye
relasjoner. Markedsføring på sosiale medier er ofte billigere enn på de tradisjonelle
mediene siden mesteparten av kostnadene er knyttet til ressursene bak innholdet.
Mulighetene for markedsføring og merkevarebygging er store, men bedriften må også
være oppmerksom på at verdien til sosiale medier ikke bare ligger i spredningen av
budskapet, men spesielt i evnen til å kunne hente innhold av verdi fra sine egne kunder.
Formålet med oppgaven er å få et bedre innblikk i de ulike sosiale mediene og hvordan
kundene bruker disse, samt hvilke tiltak en bedrift kan iverksette for å styrke sine
kunderelasjoner. Ved å bruke relevant teori, ønsker jeg å synliggjøre ulike faktorer som
kan bidra til at kunderelasjonen styrkes ved hjelp av sosiale medier.
Jeg starter oppgaven med en innledning hvor jeg begrunner mine valg og skriver kort
om valgt bedrift samt. problemstillingen, oppgavens oppbygning og oppgavens formål.
Videre kommer den teoretiske forankringen hvor emner som; e-handel, sosiale medier,
relasjonsbygging, relasjonsmarkedsføring og lojalitet står sentralt. Basert på omfattende
litteratursøk på teori knyttet opp til disse emnene, har hovedfunnene til disse gitt meg
grunnlaget for utformingen av spørreundersøkelsen.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2017