Eyr Medical
Abstract
Eyr Medical initierte i januar 2017 prosjektet «Content Marketing», med et mål
om å øke brukerengasjement ved en økning av antall videokonsultasjoner
gjennom applikasjonen innen juni 2017. Selskapet er et nyetablert gründerselskap,
og innholdsmarkedsføring er deres hovedkilde til markedsføring av applikasjonen
Eyr. Dette er en rimelig måte å synliggjøre selskapet og tjenesten på. Dermed er
prosjektet nødvendig for utviklingen av Eyr Medical.
DEL 1. Organisasjonen og prosjektet beskrives. Basert på denne beskrivelsen er
det identifisert at prosjektet mangler prosjektformalitet i henhold til det teoretiske
grunnlaget om prosjektfaser. Det ble identifisert at prosjektet har en uklar
målformulering, uklare ansvarsforhold uten prosjektleder og manglende
prosjektmandat og milepælplan. Prosjektgruppen begrunner dette med at Eyr
Medical er et nyetablert entreprenørselskap hvor prosjektmedlemmene består av
praktikere uten prosjekterfaring. Dette danner grunnlaget for følgende
problemstilling:
«Hvordan kan større prosjektformalitet påvirke ledelse, beslutningstaking og
effektivitet i prosjektet?»
DEL 2. Det er presentert teori som belyser problemstillingen. Teorien er i henhold
til følgende emner: prosjektformalitet, ledelse, beslutningstaking og effektivitet i
team. Dette danner grunnlaget for de kvalitative undersøkelsene.
DEL 3. I metodedelen er analyseformålet å undersøke hvordan større
prosjektformalitet i et nyetablert entreprenørselskap med en uformell
prosjekttilnærming, vil påvirke faktorer knyttet til initieringsfasen og
planleggingsfasen i prosjektets livssyklus. Det har blitt benyttet eksplorativt
design, og fokusgruppe som forundersøkelse og dybdeintervju for detaljerte funn
av problemområdene. Fokusgruppen bekrefter funn av manglende
prosjektformalitet i initiering- og planleggingsfasen av prosjektet. I tillegg til at
dette har skapt utfordringer i ledelse, beslutningstaking, og effektiviteten av
prosjektteamet. Dybdeintervjuene avdekker mer detaljerte funn knyttet til uklar
målformulering, uklare ansvarsforhold uten prosjektleder og manglende planer.
Dette har resultert i styring av prosjektet i henhold til selv-ledelse og konsensus
beslutningstaking, i tillegg til et ineffektivt prosjektteam.
BTH 25321 0980867
Bacheloroppgave i prosjektledelse 02.06.2017
Side iv
DEL 4. Funn fra de kvalitative undersøkelsene har blitt sammenlignet med teori
fra det teoretiske grunnlaget. Det konkluderes at «Content Marketing» prosjektet
har mangel på prosjektformalitet, da prosjektet ikke styres i tråd med det
teoretiske grunnlaget om prosjektets livssyklus. Prosjektgruppens manglende
prosjektleder har resultert i styring etter selv-ledelse, hvor analysen tyder på at
dette er en ineffektiv tilnærming da selskapet ikke har en veletablert
organisasjonskultur. I tillegg viser analysen at deres konsensus beslutningstaking
har resultert i en mer komplisert form for beslutningstaking, grunnet ulike
informasjonselementer prosjektmedlemmene besitter, og deres ulike overveielse
av disse informasjonselementene. Dette bekrefter prosjektgruppen sine påstander
om en treg prosjektfremgang. Til sist konkluderes det med at prosjektteamet er
ineffektivt, da prosjektgruppen mangler ledelse- og prosjekterfaring som har
påvirket deres oppgaveutførelse og gjort teamet usikre på egen ekspertise.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2017