Kommunikasjonskampanje for Propeller Recordings - Sløtface
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466166Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne kampanjen er utarbeidet for plateselskapet Propeller Recordings, og deres
artist Sløtface. Kampanjen skal Skape økt kjennskap hos målgruppen til Sløtface,
samt tydeliggjøre deres posisjon i markedet.
Våre kvalitative og kvantitative undersøkelser viser at Sløtface har en
uhjulpet kunnskap på 0 prosent og hjulpet kunnskap på 34,5 prosent hos
målgruppen. Sløtface er lite til moderat synlige i media, men har hatt en økende
omtale siden de ble signert til Propeller Recordings og etter deres navnebytte fra
Slutface til det mer nordiske navnet Sløtface. Bandet har også gått fra å spille en
birolle, til å bli et band med en politisk mening og et budskap til ungdommer og
unge voksne.
Dataene viser også at kampanjens målgruppe - kvinner og menn i alderen
16 til 24 år bosatt i Norge - har lav kunnskap om bandet, deres budskap og
sjanger. Som følge av dette har målgruppen svake holdninger til atferd og
subjektiv norm, noe som påvirker deres intensjon til å lytte til Sløtface.
Målsetningen for kampanjen er å få flere lyttere av musikken til Sløtface.
Dette innebærer delmål om å øke kjennskap, bygge kunnskap om bandet og hva
de ønsker å formidle gjennom deres bandnavn og musikk, samt styrke
målgruppens holdning til handling og subjektive norm.
Kampanjen skal oppnå dette gjennom målrettet kommunikasjon mot
målgruppen i digitale kanaler, snikpremierer og releasekonsert, samt synlighet på
videregående skoler og utdanningsinstitusjoner. Dette skal skape økt kjennskap og
engasjement i målgruppen, som videre skal resultere i en langsiktig forbindelse
mellom lytter og artist.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017