dc.contributor.author | Rise, Ann Iren Holm | |
dc.contributor.author | Hals, Morten | |
dc.contributor.author | Andreassen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2017-11-09T13:32:02Z | |
dc.date.available | 2017-11-09T13:32:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2465302 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å tilpasse en analysemodell for Trondheim
Havn i samarbeid med SINTEF Ocean. Med denne modellen har vi analysert
stykkgods i Trondheim Havn med hensikt å samle aktivitet til en ny felles
stykkgodsterminal på havneavsnitt Pir II. Som byhavn opplever virksomheten
økende arealknapphet som følge av byutvikling i havneområdene.
For å løse oppgavens problemstilling har vi brukt anløpsdata fra 2016 og foretatt
en analyse av stykkgodset i Trondheim Havn. Ved å benytte ulike
gjennomstrømningstider for godset i terminalen ønsket vi å se hvilke utslag dette
gir. Ved ulike scenarier ville vi også prognostisere fremtidig godsaktivitet for
terminalen. Disse beregningene er gjort ved 3 ulike vekstfaktorer. Til slutt ønsket
vi å gi et innspill om mulig dimensjonering av terminalen til Trondheim Havn.
Et viktig funn i oppgaven er at ulik gjennomstrømningstid i stor grad påvirker
akkumulert godsmengde i terminalen. Med raskere gjennomstrømningstid, i
oppgaven beregnet til 5 timer blir godset liggende kortere på terminalen. Derfor
fører raskere gjennomstrømningstid til at gjennomsnittlig godsnivå i terminalen
reduseres i vesentlig grad. Et annet funn er at ulik gjennomstrømningstid ikke
påvirker de største utslagene i godsvolum, som gjør at raskere
gjennomstrømningstid ikke løser utfordringer med høye utslag av akkumulert
godsnivå.
Hvis man velger å dimensjonere etter 5% årlig vekst vil man trenge et areal i
terminalen på 7000 m2. Ved å samle all aktivitet til en fellesterminal vil dette
resultere i en arealeffektivisering på 75% mot dagens fragmenterte løsning på 28
200 m2. Ved å etablere en ny fellesterminal for stykkgods på Pir II vil Trondheim
Havn kunne møte arealknapphet i havneområdene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | nb_NO |
dc.subject | logistikkledelse | nb_NO |
dc.subject | supply chain management | nb_NO |
dc.title | Hvordan møte økende arealknapphet - analyse og dimensjonering av en fellesterminal for stykkgods på pir ii i Trondheim havn. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |