MOT til å lede
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2436376Utgivelsesdato
2015-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
MOT er en ideell organisasjon, som har ungdommenes mot i fokus. Deres visjon
er: ”varmere og tryggere samfunn”. MOT samarbeider med cirka 65.000 frivillige
ungdommer. Gjennom prosjektet MOT-turneen 2014 ønsket de å gi et bidrag
tilbake til ungdommen. MOT-turneen er et forsterkningstiltak som skal
understreke og forsterke budskapet deres.
Temaet i denne oppgaven er ledelse av prosjekter. Ved å ta utgangspunkt i
prosjektlederens kompass skal vi se på hvordan turneen ble ledet. Dette førte til
følgende avgrensede problemstilling:
”Hvordan ble prosjektet MOT-turneen 2014 ledet i forhold til prosjektlederens
kompass?”
Ut fra prosjektlederens kompass, har vi benyttet oss av dybdeintervjuer, for å
sammenligne hvordan prosjektet ble ledet opp mot teori. Begrunnelsene våre
baserer seg på intervjuer med prosjektleder, medarbeider, MOT-ledelsen og
Gjensidigestiftelsen, som bidro med økonomiske ressurser.
Prosjektleder har ikke formell fagutdannelse eller annen relevant teoretisk
bakgrunn. Likevel stemte store deler av prosjektleders styring, av MOT-turneen
2014, med sekundærdataen knyttet til prosjektlederens kompass. Dette viser at
prosjektlederens kompass er sunn fornuft, satt i system. Konklusjonen er at: Motturneen
2014 ble ledet i samsvar med de seks retningene.
Det var prosjektleders styring av interessentene som kun var tilfredsstillende.
Grunnen til det, var at samarbeidet mellom prosjektleder og sponsor kunne vært
forbedret. Prosjektet kunne også dratt nytte av en interessentanalyse.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015