Innholdsmarkedsføring
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429209Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I Bacheloroppgaven er merkevarestrategien innholdsmarkedsføring valgt, hvor
casene Gilde oppskriftshefter, Team Coop og Forsvaret er benyttet for å belyse
funn. Innholdsmarkedsføring er forenklet en vedvarende markedsføringsform,
som skal tiltrekke kunder med godt innhold, for påvirkning til atferd. Vi har lagt
til grunn at forbrukeren ikke trenger å vite hva innholdsmarkedsføring er, bare de
opplever effekten, som vi konkluderte med i fordypningsoppgaven, høsten 2015.
Hensikten med oppgaven er å kartlegge forskjeller og tydeliggjøre påvirkning av
innholdsmarkedsføring. Derfor har vi utarbeidet følgende problemstilling: “På
hvilken måte kan innholdsmarkedsføring påvirke en forbruker som ikke forstår
strategiens betydning?”
Kvalitative og kvantitative undersøkelser er gjennomført, for å legge grunnlag til
analyse og konklusjon, for å besvare problemstillingen. I undersøkelsene ble ikkesannsynlighetsutvalg
benyttet, derfor kan ikke funnene generaliseres. Resultatene
anses likevel holdbare og brukes i oppgaven. Seks dybdeintervjuer og syv
ekspertintervjuer ble gjennomført, som grunnlag for spørreskjemaet. Hvor 252
respondenter gjennomførte undersøkelsen, i aldersgruppene 18-30, 31-50 og 51-
80 år, som i analysen betegnes etableringsfasen, etablerte og godt etablerte.
Godt innhold til definerte målgrupper i riktig kanal, er vesentlig i
innholdsmarkedsføring, for påvirkning av forbruker. Hvor faktorene unikt, verdi
og gi noe ekstra, samt relevans, troverdighet og engasjement er lagt stor vekt på.
Sentrale funn viser at forbrukere har høyere troverdighet til bruk av
innholdsmarkedsføring, enn tradisjonell markedsføring og strategien skiller seg
fra andre typer markedsføring. Dette belyses gjennom caset Forsvaret. Imidlertid
er forbrukeren ikke oppmerksom på merking, derfor må en ikke lure forbrukeren,
som kan medføre redusert tillit. Dette er problematisk, ettersom troverdighet er
den viktigste attributten på nettside og TV. Skjult salg er også sentralt i
innholdsmarkedsføring, hvor overraskende funn viser at målgruppene
etableringsfasen og godt etablerte, ønsker opplyst pris i matoppskriftshefter.
Resultater viser også at bedrifter må påvirke kunder som har interesse for deres
produkter, som belyses gjennom caset Team Coop. Overnevnte funn må ses i
sammenheng, for å oppnå størst påvirkning med innholdsmarkedsføring, selv om
forbrukeren ikke forstår strategiens betydning.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016