Effektivisering av drift og forbedring av brukeropplevelse gjennom videreutvikling av en kundeportal
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet i tilknytning til fordypningsretningen
forretningsutvikling og teknologi, ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Oppgaven er
skrevet av tre avgangsstudenter ved studieretningen økonomi og administrasjon.
Vi har i denne oppgaven hatt et samarbeid med Autoriserte Trafikkskolers
Landsforbund om å se på deres elevside tilknyttet administrasjonsverktøyet
NETTadmin. Oppgaven fokuserer på videreutvikling av et SaaS-system for å
skape en god brukeropplevelse for trafikkskolenes elever, samt å effektivisere
driften av trafikkskolenes administrasjonsoppgaver. ATL har til dags dato hatt lite
fokus på elevsiden, men har nå et ønske om å videreutvikle portalen. Følgende
problemstilling blir besvart i oppgaven:
Videreutvikle ATL sin elevside tilhørende NETTadmin for å effektivisere driften
og forbedre brukeropplevelsen til elevene.
Etter å ha kartlagt dagens situasjon og ønsket fremtidig situasjon, så vi et stort
endringsbehov ved dagens elevportal. Vi fant at dagen løsning var lite innovativ
og utdatert, da den ikke inneholder funksjoner som brukeren forventer i 2016, som
for eksempel timebestilling, betalingsløsning og liknende. På bakgrunn av dette
idéutviklet vi en elevportal med en rekke funksjoner, som skal fungere som en
mobil løsning. Mobilløsningen skal være en brukervennlig selvbetjent løsning
som er operativ til alle døgnets tider.
Våre funn viser at ATL har liten kontroll over økonomien knyttet til NETTadmin
og systemets brukerstatistikk. Det fremkommer også at det ikke er utarbeidet en
konkret forretningsplan og visjon for systemet. Dette er noe som må komme på
plass før en ny utviklingsprosess settes i gang.
Description
Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og teknologi fra Handelshøyskolen BI, 2016