Kampanjeutvikling for Nordisk Film Kino, ved Victoria kino
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428324Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Vi har i denne oppgaven utviklet en integrert kommunikasjonskampanje i
bachelorprogrammet PR og markedskommunikasjon. Kampanjeplanen er
utarbeidet for Nordisk Film Kino, og tar utgangspunkt i organisasjonens ønske om
å rekruttere flere unge til Victoria kino. Formålet er å øke kjennskap til kinoen og
rekruttere flere medlemmer til fordelsklubben Kinopluss. Kampanjen har blitt
utviklet for å informere, få aksept og oppmuntre til handling blant målgruppen. Vi
har valgt å følge Ronald D. Smiths “Strategic Planning For Public Relations”
gjennom oppgavens forløp. Kampanjen er delt inn i fire ulike faser, herunder
formativ analyse, strategi, taktikk og evaluering.
Fase 1: Den formative delen legger grunnlaget for oppgaven gjennom situasjons-,
organisasjon, og interessentanalysen. Her samlet vi inn informasjon om
organisasjonen og hvilke utfordringer den stod overfor. Neste steg i fasen var
datainnsamling hvor primærdata ble samlet inn gjennom kvalitative og
kvantitative analyser. Det ble gjennomført totalt seks dybdeintervjuer bestående
av Kinopluss medlemmer og ikke-medlemmer. I spørreundersøkelsen fikk vi svar
fra 106 Kinopluss respondenter. En SWOT oppsummerte tidligere funn og
eventuelle fremtidig utfall. Ut i fra disse opplysningene definerte vi Victoria kinos
ønskede posisjon, etterfulgt av overordnet mål og delmål. Fase 2: Den strategiske
fasen innebar å definere riktig strategi for hvordan organisasjonen skal oppnå
ønsket posisjon. Her formulerte vi proaktive handlings- og
kommunikasjonsstrategier etterfulgt av en budskapsstrategi som skulle være
gjennomgående i kampanjen. Fase 3: Denne fasen omhandler selve kampanjen og
tar for seg ulike kommunikasjonstaktikker. Her presenterte vi det gjennomgående
konseptet #KinoAndChill og de ulike tiltakene som skal støtte opp under dette. En
tidsplan ble videre fastslått for implementering av kampanjetiltakene, etterfulgt av
et budsjett. Fase 4: Det siste steget var evaluering. I fasen presenteres de ulike
metodene for evaluering av kampanjen gjennom systematisk måling av
resultatene, basert på i hvilken grad målene er nådd. Til slutt la vi frem et
forbedringspotensial hvor vi kommenterte hva som kunne blitt gjort annerledes i
oppgaven.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2016